Vesiliikunnan hyödyt

Tiesitkö, että vesivoimistelu on ollut suosittua jo antiikin kreikan ajoilta? Nykyään se on suomalaisten aikuisten suosituin liikuntamuoto, eikä ihmekään, sillä vedessä liikkuminen tarjoaa lukuisia terveyshyötyjä – hauskuudesta puhumattakaan!

Veden tarjoaman vastuksen vuoksi vesijumppa on tehokasta sekä se on lempeämpää nivelille kuin tavallinen liikkuminen. Yksi tunti vesijumppaa kuluttaa noin 250-450kcal joka vastaa noin puolen tunnin juoksulenkkiä. Uimahallivedessä lämpötila on noin 27astetta, siinä liikkuessa lämpöenergiankulutus on 40 prosenttia tehokkaampaa kuin maalla. Vesijumppa aktivoi myös kaikkia suuria lihasryhmiä, tehden liikunnasta tehokasta niin rasvanpolttoon kuin voiman kehittämiseen.

Vesivoimistelun hyötyjä ovat mm.

  1. Vesivoimistelulla voidaan tukea kehon liikkuvuutta, ryhtiä sekä tasapainoa. Vedessä liikkuminen on myös loistava keino rentoutua kun kaipaat pienen lepohetken arkeen. 

  2. Lihasten vahvistaminen. Vesijumpassa voi hyödyntää veden vastusta sekä ottaa mukaan vaikka apuvälineitä joiden avulla saat kaiken irti treenistä!

  3. Hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskyvyn kehittäminen. Tehokas vesijumppa saa sykkeen koholle tehokkaasti ja auttaa kohottamaan kuntoa sekä tukemaan terveellisiä elämäntapoja.

  4. Liikkuminen vedessä on nivelystävällistä – siksi sitä suositellaankin kuntoutuksen eri vaiheissa. Vedessä ihminen painaa vain muutaman kilon, tästä syystä vesiliikunta ei rasita niveliä ja tarjoaa tehokkaan liikuntamahdollisuuden myös niille, jotka kaipaavat nivelystävällisen liikuntamuodon.

  5. Lämmin vesi on lempeää lihaksille ja veden hierova vaikutus auttaa lihaksia palautumaan tehokkaasti. Vedessä liikkuminen voi lievittää kipua etenkin tiettyjen pitkä-aikaussairauksien osalta, näitä ovat mm. tulehdukselliset sairaudet kuten reuma sekä tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

  6. Vedessä voi harrastaa monia eri urheilulajeja. Aurinkopihalta löydät mm. Hydrohexin monipuolisen virtuaalituntien valikoiman joka sisältää treeniohjelmia kaiken tasoisille liikkujille.